Elosuojan lyhentäminen
1900-luvun alkupuolella rakennettu elosuoja oli ajan saatossa liikkunut liian lähelle takana kulkevaa tietä, tai sitten nykyajan kulkuneuvojen vaatima tila oli leventänyt tietä niin paljon, että elosuojan nurkka oli jo lähes tiellä. Toinen ongelma oli katolta tiellle putoava lumi. Näinpä parhaaksi vaihtoehdoksi tuli elosuojan lyhentäminen.
Lähtötilanteessa seinissä oli pystylaudoitus ja katolla peltikatto. Työ alkoi uudeksi päätyseinäksi tulevan rungon tekemisellä ja vanhassa päädyssä olevien lautojen siirtämisellä uuteen kohtaan. Sen jälkeen sivuseinässä olevaan aukkoon tehtiin aukot tuleville ikkunoille sekä ovelle.
Uuden päädyn runkoa näkyy oviaukosta.
Seinien rimoitus tehty. Vanhojen pystylautojen välit olivat kasvaneet ajan myötä ja ne haluttiin tukkia. Rimoituksesta huomaa kuinka monen
levyisiä lautoja seinissä on käytetty.
Ovet ja ikkunat paikoillaan.
Sitten alkoi kattopeltien irroittaminen
Peltien irroittamisen jälkeen pellin alla olevat vanhat päreet ja ruodelaudat pudoteltiin alas.
Vain runko jäi jäljelle. Vanha nurkka oli jo lähes tiessä kiinni.
Runko purettuna.
Seuraavana kesänä asennettiin otsa- ja nurkkalaudat ja pinnat maalattiin punamullalla.
Päätyyn laitettiin kierrätetyt autotallin ovet. Peltiseppä kävi laittamassa katolle vielä lumiesteet ja työ oli valmis.
Hups, selfie :-)